FRONTERA I POESIA. Tercera trobada iberoromànica

FRONTERA I POESIA

Tercera trobada iberoromànica

Sala de Professors de la Facultat de Filologia
(5è pis de l’Edifici Josep Carner)

Universitat de Barcelona

27 d'octubre de 2014

Després de la celebració de dues trobades iberoromàniques sobre poesia a la Universitat de Barcelona, i més concretament en el deixant de la Segona trobada iberoromànica (27 de maig de 2013), que va girar al voltant del lema Poesia a la frontera, en aquesta tercera trobada ens proposem de donar veu a diversos poetes i filòlegs vinculats a territoris de frontera de l'àmbit iberoromànic:

1) Amadeu Ferreira, en representació de Miranda de Douro i el mirandès, varietat romànica del nordest de Portugal a tocar de la província de Zamora.

2) Antonio Corredera, en representació de Valverde del Fresno i el valverdeiru, un dels tres parlars del racó nordoccidental de la província de Càceres, al llindar de Salamanca i Portugal. El conjunt d'aquestes varietats rep noms com ara la fala de Xálima, i l'autor proposa dir-ne xalimegu.

3) José Antonio Saura, representant de la Vall de Benasc i del benasquès, que l'autor anomena respectivament país i patués, a la cruïlla pirinenca altoaragonesa que confina amb l'àmbit gascó aranès i amb el català de la Ribagorça.

4) Pere Comellas ens presentarà una mostra de música i poesia de Cabo Verde en la varietat de l'arxipèlag, el capverdià, al llindar de la Lusofonia.

La trobada s'emmarca dins les activitats del projecte ParemioRom (Paremiología romance: refranes meteorológicos y territorio: FFI2011-24032), amb la voluntat renovada de construir ponts entre poesia i frontera, cultura popular i territori.