Comparatistes sense comparatisme: La Literatura Comparada a Catalunya

dimecres, 10 febrer, 2016 - 00:00 a dijous, 11 febrer, 2016 - 00:00
Lloc:

Universitat de Barcelona, Facultat de Filologia. Sala Gabriel Oliver

La Literatura Comparada té, a Catalunya, una tradició que pot considerar-se lògica i paradoxal alhora. D’una banda, per la història de la modernitat cultural a Catalunya, —i especialment a Barcelona—, la seva crítica literària té una dimensió internacional, cosmopolita, coherent amb la relació de la literatura catalana amb les literatures europees. Però, en el moment d’institucionalitzar-se acadèmicament la Literatura Comparada —especialment a la Universitat francesa de la primera meitat del segle XX—, només Ramon Esquerra aconsegueix incorporar-se explícitament a aquesta nova disciplina. En canvi, els principals crítics literaris a Catalunya es caracteritzen en els seus escrits per una actitud implícitament comparatista, sense sotmetre’s a les pautes marcades oficialment des de les càtedres universitàries i, en alguns casos, discutint l’orientació donada per l’acadèmia a aquesta perspectiva crítica.

En realitat estem parlant de la major part dels escriptors catalans que van conrear la crítica literària, sobretot en la primera meitat del segle XX, abans de la institucionalització dels estudis de Literatura Comparada a Catalunya; una nòmina rica i densa, raó per la qual és necessari plantejar una primera edició, dedicada a Ramon Esquerra, J. V. Foix, Lluis Montanyà, Eugeni d’Ors, Joan Estelrich, Armand Obiols, Marià Manent, Martí de Riquer, José María Valverde, a la qual seguirà una segona edició, en 2017, en què es tractaran Josep Yxart, Carles Riba, Joan Fuster, Joaquim Folguera, Sebastià Gasch, Guillem Díaz-Plaja, entre d’altres.

El resultat és un conjunt de Comparatistes sense comparatisme: crítics literaris de talent, voluntat i mirada comparatista que, rellegits en aquesta clau, mostren una història alternativa de la Literatura Comparada al nostre país, i en el conjunt d’Europa.

Participants previstos

Enric Bou
(Università Cà’Foscari Venezia)
Sinceritat i convicció: J.V. Foix agitador de l’avantguarda